PenCinTA TegaR

SIMPANAN UNTUK PTPTN

Friday 13 July 2012

SOMBONG DALAM BLOGGER , OH TIDAK!

Nak kata ada idea , banyak . Nak kata tak reti menulis , dapat juga tulis perkataan SAYA . Tapi tak tahu lah di mana silapnya blog yang kita tuliskan ni kadang-kadang syok sendiri . Tapi takpe , rezeki masing-masing kan ? Kalau yang baru lagi dalam blogger memanglah susah nak capai apa yang dia ingin capai . Kadang-kadang kita juga tak boleh nak selesa dengan apa yang kita ada . Ini terjadi pada blogger-blogger yang dah lama , memang diorang tak puas hati dengan tarafik mereka walaupun pada hakikatnya blogger yang baru ni sungguh berpuas hati bila ada orang view blognya sahaja , tak baca pun takpe. Tapi itulah manusia , pelik . kadang-kadang ok , kadang-kadang tak .



Kadang-kadang kita kena pandai tarik perhatian pembaca , nak-nak yang tak glamour ni hah , yelah kan . Mana orang nak kenal korang semua kalau korang tak pernah bermaha mesra dengan blogger lain . Sama lah macam kita berjiran dengan sesiapa pun . Kalau di kampung sekarang masih kenal lagi jiran-jiran walaunpun sejauh 1000 meter , namun di bandar-bandar kurang dah . Jiran sebelah rumah pun tak tahu nama , ok baiklah tutup cerita ini di sini . Aku nak sampaikan tentang blog sahaja bukan pasal jiran .

Pernah tak rasa apa yang kita tulis tiada orang nak baca langsung ? Ada tak ? Blogger baru memang lah akan terjadi yang demikian . Walaupun kita rasa apa yang kita tulis itu sungguh-sungguh bagus namun apabila dibaca oleh orang tiada yang LIKE pun . Macam mana tu ? Takkan nak memaksa . Satu tips di sini ialah jangan menyombong .

Sekarang kan banyak dah group yang ada dalam Facebook pasal kumpulan Blogger . Tumbuh bagaikan cendawan . Kadang-kadang tiada apa pun dalam group tu yang kita ingin bicarakan cuma ping blog sahaja . Kalau ping sahaja laku ke ? Kalau ada yang LIKE apa yang korang ping dalam group blog tu , itu adalah POSITIF. Sangat positif .


Cuba korang dekatkan diri anda dengan dia , kalu belum berkawan cuba untuk ADD , kalau dia tak nak approve tu hak dia lah . Tapi sekurang-kurangnya kita dah mencuba sendiri . Tengok pula blog mereka , macam mana cara presentationnya . Adakah lebih bagus berbanding kita sendiri ? Jangan pilih bulu dala hal ini . Semuanya ini adalah pengalaman aku belaka .

Tak kenal maka tak cinta kan ? Baiklah tutup dulu kes ini , muak nanti orang nak baca blog aku . takut lebih-lebih terbabas pulak , bye !



7 comments:

Namee Roslan said...

orang kata dunia blog dulu lagi meriah. yeke ? namee tak sempat lah lalui zaman kemeriahan tu. wuuu. em kadang2 kalau ada blogger yg tak reply comment pun di cop sombong jugak.

Unknown said...

Namee : hak ah dulu seronok je berblogging , idea mencurah-curah . bila ada blogger update rasa nak update jugak . lepas tu takde macam skrg sombong terlebih .

pasal tak bls komen tu ikut hak masing-masing lah kan , tak paksa . hehe .

Syazwan Che Deraman said...

dulu kan, masa mula mula tulis belog.

aku tulis je apa apa.

sebab dah tahu, takda orang nak baca dan ambik tahu.

tapi sekarang ni, bila dah ada pembaca, walaupun sikit.

buatkan aku rasa " eh, boleh ke tulis macam ni".

hehehehe.

Assalamualaikum broo.

Unknown said...

syazwan : waalaikumussalam . hak ah mmg macam tu pon .

nanti takut org kondem lak kan ? haha .

Que Achmad said...

dlm berblogging, jangan putus asa....

najihahfara said...

dlm blogging ni 1 je. kene kntal. jngnlah sombong sgt nanti mula mengadu macam2 kan..

Unknown said...

queachmad : yup btol bro.
cik najihah : tau takpe , mcm dak kecik lak ase mcm tuh , kih3

++++-----++++